Skip to content

Szkolenie dla nauczycieli

5 czerwca 2024
Uniwersytet ekonomiczny w Poznaniu
sala 2.21 (ul. Towarowa 55)

Powodzenie przyszłego rozwoju społeczno-gospodarczego Europy postrzegane jest obecnie przez pryzmat transformacji ekologicznej i cyfrowej – tzw. podwójnej transformacji. Przekształcenia w tych obszarach są odpowiedzią nie tylko na postępujące zmiany klimatyczne i wyzwania dotyczące ochrony środowiska, ale stanowią także europejską reakcję na kryzys energetyczny. Celem leżącym u podstaw tej drogi jest uczynienie z Europy kontynentu neutralnego dla klimatu i przyjaznego środowisku oraz w konsekwencji osiągnięcie niezależności energetycznej.

Działania w zakresie transformacji ekologicznej mają przede wszystkim prowadzić do zmian w sposobach produkcji i rozwiązaniach biznesowych, aby w większym stopniu uwzględniały ograniczoność zasobów środowiskowych. Mają także kształtować proekologiczną świadomość obywateli i zmianę ich nawyków konsumpcyjnych, które będę sprzyjać zmniejszaniu ilości produkowanych odpadów i zwiększaniu energoefektywności. Ważnym narzędziem w tym względzie będzie wykorzystanie technologii cyfrowych, które będę wspierać procesy optymalizacji wykorzystania energii i zasobów naturalnych oraz zwiększą komfort funkcjonowania firm i życia ludzi.

Podwójna transformacja oparta jest na silnym założeniu o konieczności wspólnego działania państw, regionów, miast, firm, a przede wszystkim ludzi. Jest ona szczególnie adresowana do firm i mieszkańców tych obszarów, które stoją obecnie przed największymi wyzwaniami planowanych przemian. Dlatego w ramach proponowanych rozwiązań wyraźnie akcentuje się zasadę sprawiedliwości oferując różne instrumenty służące łagodzeniu i eliminowaniu negatywnych skutków np. w dziedzinie zatrudnienia, produkcji energii cieplnej czy … Promowane są innowacyjne technologie oraz inwestycje w nowoczesną infrastrukturę, co doprowadzi do powstania nowych gałęzi przemysłu i wykształcenia się nowoczesnych usług. Z pewnością powstaną nowe miejsca pracy i nowe możliwości rozwoju.

Celem warsztatów jest wzmacnianie doskonałości wśród kadry pedagogicznej w procesie nauczania o wyzwaniach stojących przed Europą i potrzebie transformacji. Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną informacje i wskazówki, jak uczyć o zielonej i cyfrowej transformacji w Europie. Przedstawimy Państwu nowoczesny przewodnik metodyczny zawierający scenariusze lekcji na temat m.in. europejskiego zielonego ładu, cyfryzacji, bezpieczeństwa żywności, gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważonej konsumpcji itp. Proponowane scenariusze zawierają założenia metodyczne, treści programowe wraz z objaśnieniami i wskazówkami, a także przedstawiają materiałami pomocnicze możliwe do wykorzystania podczas zajęć lekcyjnych. Założeniem przewodnika metodycznego jest uzupełnienie i wsparcie treści programowych realizowanych w ramach różnych przedmiotów, które mogą obejmować tematykę zrównoważonego rozwoju, np. geografię, historię i teraźniejszość, chemię, fizykę czy języki obce lub lekcję wychowawczą. Przewodnik został przygotowany przez pracowników naukowo-dydaktycznych Katedry Europeistyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu jako propozycja umożliwiająca włączenie najbardziej aktualnych tematów w zakres treści omawianych na różnych przedmiotach w szkołach ponadpodstawowych. Proponowane tematy mają przede wszystkim pomóc uświadomić skalę wyzwań przed jakimi stoją europejskie społeczeństwa i gospodarki, a także zrozumieć działanie oferowanych rozwiązań.Szkolenie skierowane jest do nauczycieli, wychowawców, pedagogów i dyrektorów szkół ponadpodstawowych.

Program szkolenia

11:30–11:45 || Wprowadzenie: transformacja ekologiczna i cyfrowa w Europie

11:45–12:30 || Jak uczyć o transformacji w Europie – wskazówki

12:30–12:45 || Przerwa kawowa

12:45–13:15 || Prezentacja przewodnika metodycznego „Jak mówić o zrównoważonym rozwoju? Scenariusze lekcji dla szkół ponadpodstawowych”

12:15–13:45 || Wymiana dobrych praktyk

13:45–14:00 || Podsumowanie, wnioski