Przewodnik metodyczny „Jak mówić o zrównoważonym rozwoju? Scenariusze lekcji dla szkół ponadpodstawowych” ma za zadanie wsparcie nauczycieli chcących rozmawiać z uczniami na tematy związane z transformacją systemu społeczno-gospodarczego w kierunku zrównoważonym. Scenariusze poruszają wiele zagadnień, dzięki czemu młodzi ludzie będą mieli okazję zdobyć wiedzę z różnych obszarów tej złożonej dziedziny: zielonej i cyfrowej transformacji, odpowiedzialnej konsumpcji żywności, gospodarki o obiegu zamkniętym, idei zero waste. Autorzy podkreślają, że każdy może przyczynić się do koniecznej zmiany i wskazują dostępne sposoby. Każdy scenariusz jest zbudowany według tego samego schematu ułatwiającego przygotowanie i prowadzenie lekcji: zaczyna się od określenia celów zajęć, metod i form pracy, kluczowych pojęć oraz materiałów pomocniczych, które można zastosować podczas lekcji. Dalej opisany jest proponowany przebieg zajęć. Na końcu każdego scenariusza znajdują się źródła i przydatne linki oraz materiały pomocnicze gotowe do wykorzystania podczas lekcji.
Spis treści
Wstęp
(Ida Musiałkowska, Magdalena Śliwińska)
Ogólne wskazówki
(Magdalena Śliwińska, Ida Musiałkowska)
Scenariusze lekcji
- Europejski Zielony Ład, czyli droga ku neutralności klimatycznej
(Judyta Cabańska, Grzegorz Mazur) - Kompetencje przyszłości, czyli co musimy umieć na rynku pracy zajętym przez AI
(Dorota Czyżewska-Misztal, Piotr Idczak) - Zrównoważona żywność, czyli strategia „od pola do stołu”
(Piotr Idczak, Joanna Witczak, Dorota Czyżewska-Misztal) - Jak zostać odpowiedzialnym konsumentem, czyli rola certyfikatów zrównoważonego rozwoju
(Magdalena Śliwińska) - Gospodarka o obiegu zamkniętym, czyli jak wydłużać cykl życia produktów
(Piotr Idczak, Łukasz D. Wróblewski) - Zero waste, czyli środowisko ratuję, bo nie marnuję
(Judyta Cabańska, Dorota Czyżewska-Misztal, Joanna Witczak, Maria Sielicka-Różyńska)
Śliwińska, M. (red.). (2024). Jak mówić o zrównoważonym rozwoju? Scenariusze lekcji dla szkół ponadpodstawowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. https://doi.org/10.18559/978-83-8211-235-1