Skip to content

Ukazał się przewodnik metodyczny w języku polskim!!!

Przewodnik metodyczny „Jak mówić o zrównoważonym rozwoju? Scenariusze lekcji dla szkół ponadpodstawowych” ma za zadanie wsparcie nauczycieli chcących rozmawiać z uczniami na tematy związane z transformacją systemu społeczno-gospodarczego w kierunku zrównoważonym. Scenariusze poruszają wiele zagadnień, dzięki czemu młodzi ludzie będą mieli okazję zdobyć wiedzę z różnych obszarów tej złożonej dziedziny: zielonej i cyfrowej transformacji, odpowiedzialnej konsumpcji żywności, gospodarki o obiegu zamkniętym, idei zero waste. Autorzy podkreślają, że każdy może przyczynić się do koniecznej zmiany i wskazują dostępne sposoby. Każdy scenariusz jest zbudowany według tego samego schematu ułatwiającego przygotowanie i prowadzenie lekcji: zaczyna się od określenia celów zajęć, metod i form pracy, kluczowych pojęć oraz materiałów pomocniczych, które można zastosować podczas lekcji. Dalej opisany jest proponowany przebieg zajęć. Na końcu każdego scenariusza znajdują się źródła i przydatne linki oraz materiały pomocnicze gotowe do wykorzystania podczas lekcji.

Spis treści

Wstęp
(Ida Musiałkowska, Magdalena Śliwińska)

Ogólne wskazówki
(Magdalena Śliwińska, Ida Musiałkowska)

Scenariusze lekcji

  1. Europejski Zielony Ład, czyli droga ku neutralności klimatycznej
    (Judyta Cabańska, Grzegorz Mazur)
  2. Kompetencje przyszłości, czyli co musimy umieć na rynku pracy zajętym przez AI
    (Dorota Czyżewska-Misztal, Piotr Idczak)
  3. Zrównoważona żywność, czyli strategia „od pola do stołu”
    (Piotr Idczak, Joanna Witczak, Dorota Czyżewska-Misztal)
  4. Jak zostać odpowiedzialnym konsumentem, czyli rola certyfikatów zrównoważonego rozwoju
    (Magdalena Śliwińska)
  5. Gospodarka o obiegu zamkniętym, czyli jak wydłużać cykl życia produktów
    (Piotr Idczak, Łukasz D. Wróblewski)
  6. Zero waste, czyli środowisko ratuję, bo nie marnuję
    (Judyta Cabańska, Dorota Czyżewska-Misztal, Joanna Witczak, Maria Sielicka-Różyńska)

Śliwińska, M. (red.). (2024). Jak mówić o zrównoważonym rozwoju? Scenariusze lekcji dla szkół ponadpodstawowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. https://doi.org/10.18559/978-83-8211-235-1